Stoupa i Grækenland

I denne sommer, 2022, var jeg et smut forbi det sydlige Grækenland, nærmere specificeret Stoupa i Grækenland. Personligt havde jeg aldrig selv hørt om byen Stoupa før, og tænker heller ikke det ringer en klokke i min omgangskreds. Anledningen var også lidt anderledes, i forhold til når jeg normalt tager til udlandet på sommerferie. Min far og jeg var nemlig inviteret til 50 års fødselsdag ved hans kammerat, som har en feriebolig oppe i bjergene nær Stoupa. Folk der kender mig ved at jeg nemt lader mig lokke af en festlig begivenhed, så afsted det skulle vi. Nedenunder ses et lille sammenklip fra turen til Stoupa.

Turen til Stoupa i grækenland

Selve rejsen til Stoupa i Grækenland var immervæk noget af det værste jeg har prøvet i rejseregi. Fra min far og jeg trådte ud af døren i Kolding til vi sad på hotellet i Stoupa, havde vi rejst i næsten 24 timer. Ja, jeg forstår umiddelbart godt hvis man tænker “hvordan kan det dog lade sig gøre!?”. Men hvis man skal tro Momondo er det åbenbart næsten umuligt at finde et direkte fly fra Danmark til lufthavnen i Kalamata. Derfor endte vi med HELE to mellemlandinger i henholdsvis London og Milano. Vi landede i lufthavnen i Milano kl. 3 om natten ca. og skulle først flyve videre til ende destinationen omkring 8-tiden. Så der skulle altså lige bruges fem timer i en lufthavn uden mennesker stort set. Selvom min fader var primus motor for billetkøb, vil jeg personligt gerne spytte et par tusinde kroner i næste gang, hvis det betyder at man kan flyve direkte.

Efter en taxatur på en lille times tid ankom vi ENDELIG om torsdagen til hotellet i Stoupa, Hotel Lefktron. Hotellet var ganske fint, taget i betragtning af at vi kun skulle være der i dagstimerne torsdag til mandag. Udmærket morgenmadsbuffet, lille hyggelig pool uden alt for mange mennesker og venligt personale. Ikke så meget at komme efter der. Den største bestanddel af hotellets gæster var uden tvivl englændere – venlige og ivrige efter dialog.

HVOR LIGGER BYEN I GRÆKENLAND?

I forhold til selve lokationen, så er Stoupa I Grækenland en landsby ved kysten af den sydlige Peloponnes-halvø. Stoupa var for en række år tilbage en relativt død by hvad angår turister. Dog har flere turister de seneste år fået øjnene op for den smule landsby ved kysten, især englændere. Dog havde jeg aldrig rigtig følelsen af at området var fyldt med turister, hvor man i hvert fald kunne fornemme på f.eks. restauranter af størstedelen snakkede græsk. Til sammenligning med Grækenlands hovedstad Athen, tager det ca. tre en halv time i bil at komme fra Stoupa til hovedstaden.

HVAD SKAL MAN OPLEVE?

Nede langs vandet ligger mange små hyggelige barer og restauranter, som man selvfølgelig skal besøge. Man har i hvert fald ikke været i Grækenland eller Stoupa før man har prøvet en Gyros eller to. Efter turen går der i hvert fald en rum tiden før jeg sætter tænderne i tzatziki eller lam igen. Dog skal man være selektiv i sin udvælgelse af restauranter, da vi oplevede at få noget kedeligt frokost et af stederne, som var tøet op fra dagen før. En anden græsk ret som de serverer i massevis er “chicken souvlaki” som egentlig blot betyder “kylling på spyd”. Nå, men nok om mad og restaurationer. Hvis jeg skal vælge én lækker restaurant til anbefaling bliver det Enigma, som ligger en smule gemt væk ved stranden. Her er der også mulighed for at få en drink og se solen gå ned. Hvis man er til en lidt mere autentisk græsk sted, vil jeg anbefale “Perasma” som laver fremragende Gyros.

DET VI IKKE NÅEDE...

Jeg må blankt erkende at min far og jeg ikke fik oplevet det helt store af byens seværdigheder. Dette eftersom vi fredag aften var til pre-party, lørdag aften selve fødselsdagen og søndag gik med at komme oven på lørdagens strabadser. Dog fandt vi ud af at det var muligt at leje scootere flere steder, hvor vi egentlig havde tænkt os at tage en tur længere op i bjergene. Selvom vi ikke fik det gjort, er det stadig noget jeg klart vil anbefale hvis man taget til Stoupa. Nede langs stranden er det også muligt at leje både i forskellige størrelser. Både med- og uden motor. Det er også muligt at leje både helt ned i en størrelse hvor man ikke behøver at have nogen form for certifikat. Man kan også tage til den nordlige side af Stoupa i Grækenland hvor Kalogria Beach ligger. Her er der mulighed for at spille volleyball på stranden.

Stoupa i Grækenland
BETALTE UDFLUGTER

Det er også muligt at betale sig fra nogle lidt større udflugter/ture når man er i Stoupa. Det er bl.a. muligt at tage ombord på et ældre skib, hvor jeg dog ikke husker navnet. Ligeledes så jeg en reklame hvor man kunne komme ud og fiske ved et lækkert spot med en båd. Som tidligere nævnt er Stoupa en en landsby ved kysten af den sydlige Peloponnes-halvø i Grækenland. Man kan bl.a. tage på en 10 dages guidet privattur til til Peloponnesse. Derudover er det også muligt at komme på en fire timers snorkling tur med en stor privatbåd i Leftkro.

FØDSELSDAGSFEST

Selve 50 års fødselsdagsfesten som var den oprindelige årsag til selve turen skuffede ikke. Arrangementet blev holdt over tre dage, fra fredag til søndag. Fredag aften startede ud som et pre-party forud for den store fest om lørdagen. Dette blev afholdt i min fars kammerats feriebolig i bjergene, hvor der blev serveret græsk fingerfood og drinks i lange baner. Utrolig lækkert. Lørdagen bød på volleyball og afslapning på stranden, inden den store fest skulle holdes på restauranten Enigma om aftenen. Maden var virkelig god, drinksene og øllene kolde og der manglede bestemt ikke noget. Et fremragende arrangement, som startede på restauranten og senere rykkede over på baren/beværtningen ved siden af. Her var der ligeledes gode drinks, højt humør og dans. En glimrende aften, hvor undertegnede stod for at tage billeder og video.

Hvis du ønsker at læse flere indlæg/anbefalinger fra rejsedestinationer, så se med her!